1. خانه
  2. معماری
  3. نما های کلاسیک و محله های مرده

نما های کلاسیک و محله های مرده

این روز ها شهر تهران با معضل بصری مهمی دست و پنجه نرم میکند.

حدود یک دهه است که نماهایی به سبک های کلاسیک یونان و رومی ، مورد توجه مردم قرار گرفته،
بطوریکه با وجود هزینه زیاد سنگ بری  و سنگ کاری ، آپارتمان هایی که در محله های جنوبی تهران قرار گرفته اند.

و تقلیدی ناقص از خانه های شمالی شهر تهران به سبک کلاسیک یا رومی میکنند تا علاوه بر ازدیاد هزینه ها ، از قافله ی کاخ نشینی عقب نباشند.
غافل از اینکه این سبک بیگانه چه آثار مخرب روحی و روانی در آینده ای نه چندان دور، علاوه بر آثار مخرب اقتصادی و امنیتی به بار خواهد آورد.

نماهای کلاسیک محله های مرده/ هویت مرده/ نماهای مدرن/ کلاسیک /غربی/ نما رومی/ نماهای یونان

امروزه در طول گذر از محله های شمالی، تصاویری مشاهده میشود از کلیسای پانتئون، معابد یونانی، کلیسای سنت پل و غیره.

ا

نمونه ی خارجی

هشت گوش-نمای کلاسیک

نمونه داخلی

گروه معماری هشت گوش-نمای کلاسیک

به نظر میرسد بروز اینگونه نما ها نشان از تمایل  به نمایش تمول صاحب خانه دارد.
به خصوص ستون های قطور در ورودی به ادعای فوق صحه میگذارد.

جامعه ی امروز ایران نوعی شاهد تاریخ 2500 ساله ی غرب است
و این در حالی است که حدود 200 سال پیش به دلیل بافت اقلیمی و مذهبیطراحی جداره ها که اغلب به درون خانه ها سوق پیدا میکرد ، از کیفیت معماری اصی ایرانی بهره میبرد.
در صورتی که روند  سبز شدن قارچ گونه ی روز افزون چنین نما های کلاسیکی متوقف نشود در آینده ای نزدیک تمامی محلات شهر تبدیل به چنین تصاویری خواهد شد.
گروه معماری هشت گوش-نمای کلاسیک

 

گروه معماری هشت گوش-نمای کلاسیک

بطوریکه دید های تکراری و یکنواخت رفته رفته باعث خستگی چشم ناظران شده
و از نظر روحی و روانی باعث افسردگی مردم محلات خواهد شد.
شاید در اینجا این نکته مطرح شود که خواست جامعه چه خواهد شد؟

این نکته به راحتی قابل لمس است که نماهای با دید متمولانه و تقلیدی در نظر خریداران چه در منطقه ی شمال شهر  و چه در منطقه ی جنوب شهر دارای مقبولیت بیشتری میباشد.
لذا برای از بین بردن چنین قارچ هایی در معماری منظر شهری ابتدا باید از لایه های زیرین جامعه در امر آموزش شروع کرد.

 

نماهای کلاسیک محله های مرده/ هویت مرده/ نماهای مدرن/ کلاسیک /غربی/ نما رومی/ نماهای یونان

اثار تخریبی مهلکی که این سبک به بار خواهند آورد از چهار جنبه زیر قابل بررسی است:

_فرهنگی
_اقتصادی
_امنیتی
_زیبایی شناسی بصری و منظر شهری

  1. بررسی فرهنگی

هویت یا احساس تعلق یکی از مسائل مهم در طراحی شهر هاست.
فرض کنید مردمی که در میبد زندگی میکنند یک روز صبح که از خواب بیدار میشوند، هیچ بادگیری در شهر نبینند.
آنها احساس عدم تعلق به ان فضا خواهند کرد.

کودک میبدی در هنگام رفتن به مدرسه از میان بادگیر های سر به فلک کشیده گذر میکند.

این تجربه ی بصری برای همه ی ساکنین چنین شهر هایی وجود دارد.
با از بین رفتن اینگونه نماد ها و المان های فرهنگی مردم دچار سوءفرهنگ خواهند شد.
این بادگیر ها شاید از نظر عملکرد کارایی سابق را ندشته باشد ولی از نظر فرهنگ به شهر سر زندگی و نشاط بخشیده و به مردم میگویند که شما به اینجا تعلق دارید.

بادگیرهای یزد

از این رو معماران و طراحان وظیسفه ی بسیار سنگینی در قبال منظر شهری و حفظ تعلقات به معماری ایرانی اسلامی خواهند داشت.

  1. بررسی اقتصادی

این بخش از بررسی پدیده ی نا هنجار نما های  کلاسیک غربی از دو منظر قابل بررسی است:

الف : هزینه ی بالای ساخت نما به دلیل گران قیمت بودن سنگ نسبت به سایر مصالح نما و همچنین اجرت بالای سنگ کاری.
ب: هرینه ی بالای استخراج سنگ های مرغوب و استفاده ی از آن در نما های ایرانی.
در حالی که استخراج و صادرات این  مواد معدنی با ارزش ارز آوری به مراتب بالاتری برای کشور خواهد داشت.

  1. بررسی امنیتی

به دلیل اغلب اجرای ناصحیح اسکوپ های سنگ و همچنین جفت و بست ناصحیح ابزارهای  سنگی در اینگونه از نما در هنگام وقوع زلزله این ابزارها و سنگها در هنگام فرار خود به مثابه بمب بر سر مردمی که در حال خروج از ساختمان هستند میباشد.

گروه معماری هشت گوش-نمای کلاسیک

  1. بررسی از نظر زیبایی شناسی بصری و منظر شهری

فرض کنید نمای کلاسیک توسعه ای همه گیر در یک محله داشته باشد ،
به عنوان مثال تمامی نماهای موجود در یک کوچه از نمای کلاسیک بهره برده باشند.
طبق تجربه از نظر بصری بعد از مدتی پرسپکتیو های یکنواخت و تکراری باعث خستگی چشم ناظر شده و از نظر روحی و روانی موجب غلبه ی افسردگی بر مردم محله خواهد شد.

گروه معماری هشت گوش-نمای کلاسیک
با توجه به 10 اصل طراحی نما در اینجا به بررسی این نوع از نما وکاربرد این اصول در آن میپردازیم.
1 -اصل غنای حسی
به دلیل استفاده از یک متریال و ریزه کاری های بسیار معمولا سطحی شلوغ به دیده می اید که دارای غنای حسی نیست.

گروه معماری هشت گوش-نمای کلاسیک

2 – اصل تعادل
با توجه به اینکه اصل طراحی نما های کلاسیک بر قرینگی استوار است، دارای تعادل متقارن میباشد.

نتیجه ی این امر عدم پویایی تصویر  و خستگی چشم پس از مدتی نگاه به اینگونه نماهاست.

3 – اصل تضاد
استفاده از رنگ سفید و یا کرم در این سبک باعث شده در طرح نمای کلاسیکاز اصل تضاد استفاده نشود
ودرنهایت جذابیت های بصری  آن کاهش یابد.

4 – اصل هارمونی
این اصل در صورتی میتوانددر نمای کلاسیک به کار رود که این نما با نمای همجوار خود دیده شود.

در صورتی که چند بلوک همجوار با هم از این نما بهره ببرند در کل چهره ای بدون تنوع و غنای حسی ایجاد خواهد شد.
گروه معماری هشت گوش-نمای کلاسیک
5 – اصل تکرار

این اصل در جداره های متفاوت دارای اندازه و فاصله های متفاوت است.

در نمای کلاسیک در تمام سطوح تکرار به یک شکل است که باعث خستگی چشم میشود.
هشت گوش-نمای کلاسیک
6 – اصل تناوب

در این نما ها معمولا تکرار به وفور دیده میشود و ریتم موسیقیایی در آن درک نمیشود.
7 – اصل تنوع

به دلیل عدم بازی خط آسمان (به غیر از سنتوری که عنصری تکراریست)و عدم تو رفتگی و بیرون زدگی سطح ،اصل تنوع در این سبک نما جایی ندارد.

8 – اصل نمایش بافت

از آنجا که در این سبک از 1 نوع سنگ و رنگ استفاده میشود جای خالی تنوع احساس میگردد.
9 – اصل همباد شدن

به دلیل استفاده از اندازه های مشخص ویکسان این اصل نیز در اینجا دیده نمیشود. (تمامی عناصر همباد هستند)

10 – اصل خرد کردن

به نظر میرسد اصل خرد کردن به خوبی در این نما  ها استفاده میشود،
اما این خرد کردن بدون اندازه های مختلف است.
در واقع در همه جای نما از یک نوع خرد کردن استفاده میشود  که در نهایت  باعث خستگی چشم میشود.

نماهای کلاسیک محله های مرده/ هویت مرده/ نماهای مدرن/ کلاسیک /غربی/ نما رومی/ نماهای یونان
Spread the love

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست