طراحی نما و اجرا

تحولات چند دهه اخیر چه در مصالح و چه در تنوع سبک ها و چه به دلیل سرعت در ساخت و ساز موجب شد که ضرورت توجه به نما و نیز ساماندهی بدنه های شهری مورد توجه قرار گیرد.

در این میان بررسی اهداف منظر شهری نشان میدهد اهداف زیبایی شناسانه و زیست محیطی برای تحقق یک منظر شهری مطلوب ضروری است .

بنا براین بدنه شهری که طراحی نما اجزائ اصلی آن به شمار میرود به عنوان مصداقی از منظر خرد شهری از این قاعدع مستثنی نیست.

شاخص های تناسبات ،تمیزی،تعادل و نظم در بعد عینی و دلبستگی به مکان با معنا بودن آرامش و خوانایی و جذابیت در بعد ذهنی در الویت ارزشیابی نما قرار دارند.

همچین در بعد زیست محیطی از دیدگاه متخصصان شاخص هایی همچون مقاومت مصالح در برابر رطوبت فضای سبز ه منور ایجاد آسایش حرارتی مصالح مقاوم در برابر دما و دیوار سبز و اکسیژن ساز برای طراحی بدنه هی شهری در الویت قرار دارند.

 

 

مواردی که باید در مورد طراحی نما بدانیم:

نما از عناصر مهم تعیین کننده کییفت کالبدی جداره های خیابانهای شهری است که مستقیما بر کیفیت فیزیکی نمای جداره خیابانهای شهری اثر میگذارد.

نمای هر ساختمانی نشان دهنده هویت یک بنا است.ما به عنوان یک معمار موظف هستیم که نمایی زیبا در راستای زیبا تر شدن صورت شهر طراحی کنیم که علاوه بر زیبایی ،دارای هویت هم باشد..

یک معمار یا سازنده با  طراحی مناسب به ساختمان خود هویت، اعتبار و شخصیت می بخشد.

طرح ظاهری نما باید بیانگر عملکرد و کاربری ساختمان باشد و مورد استفاده از آن را به بیننده القا کند.

همچنین توجه به بافت محیط نیز مهم است.

نما در بدنه شهری
نما در بدنه شهری

برای مثال طراحی نمای ساختمان در مهرشهر کرج یا طراحی نمای ساختمان در محله زعفرانیه یا پاسداران با طراحی نمای ساختمان در بافت سنتی مناطق مرکزی شهر تفاوت های زیادی دارد که باید توسط معمار مورد توجه قرار گیرد.

عواملی همچون حاکمیت فرهنگ بساز بفروشی،اعمال سلیقه و دخالت های غیر کارشناسانه،نا آگاهی از اصول و سبک های معماری ،آشنا نبودن با مواد و مصالح جدید و مرغوب و نبود کنترل،باعث شده است که عموم نماهای ساختمان های شهری بی هویت و نابسامان باشند.

سلیقه شخصی کارفرما در بحث طراحی بسیار تاثیر گذار است.

این امر در سطح گسترده شهری و نمای عمومی بدون در نظر گرفتن اصول زیبایی شناسی و بافت شهری می تواند یک نقطه ضعف محسوب شده و می تواند باعث ناهمگونی بافت شهری شود.

بنابراین اعمال سلایق شخصی بدون در نظر گرفتن نمای محیط نه تنها به زیباتر شدن ساختمانها کمکی نمیکند بلکه باعث آشفتگی میشود.

از عوامل مهمی که در طراحی نمای بیرونی ساختمان تاثیر دارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

چشم نوازتر شدن ظاهر ساختمان ها

عدم انتقال آلودگی صوتی

جلوگیری از اتلاف انرژی در فصول مختلف

محافظت از ساختمان در برابر شرایط جوی نظیر زلزله و باد و باران

 

 

 

 

 

 آیتمهایی  که باید در طراحی نمای ساختمان مورد توجه قرار گیرد:

-معماری ساختمان : با در نظر گرفتن عمر مفید ساختمانها با توجه به نوع کاربری آنها ،طراحی نما باید به گونه ای انجام شود که با گذر زمان از  زیبایی و ابهت ساختمان کاسته نشود و همچنان چشم نوازی و جذابیت خود را حفظ کند.

-ایجاد هماهنگی با معماری شهری: هر شهر و محله ای هویت و شخصیت مخصوص به خود را دارا است. یک طراحی نمای ناهماهنگ و ناهمگون به تاریخ ، زیبایی و بافت منطقه لطمه می زند. برای همین است که هنگام طراحی نمای ساختمان باید به معماری شهر و منطقه توجه ویژه نمود.
تعرفه طراحی نمای ساختمان : برای این که ساختمان یک نمای زیبا و مناسب با بودجه کارفرما داشته باشد، باید از همان ابتدا با در نظر گرفتن موارد ذکر شده یک طراحی درست و حساب شده انجام شود.

تعرفه طراحی نما ساختمان بسته به متریال و تعداد طبقات متفاوت است. با بررسی دقیق و کارشناسی میتوان از افزایش قیمت طراحی نما ساختمان جلوگیری کرد.

اصول طراحی نما ی ساختمان

در نظر گرفتن تناسب بین عناصر ،هماهنگ سازی نما و هماهنگی با نمای همسایه از مهمترین موارد دراصول طراحی نما محسوب میشود.

زیبایی نمای یک ساختمان بر جذابیت بیشتر فضای عمومی تاثیرگذار است .  یک ساختمان علاوه بر منحصر به فرد بودن باید با ساختمانهای مجاورش نیز هماهنگی داشته باشد و خطوط و متریال هایی از نماهای آن منطقه در طراحی نما دیده شود.

در طراحی نما،باید فرهنگ و بافت منطقه بررسی شود و با هنر معماری و خلاقیت طراح ترکیب شود تا ظاهر چشم نوازی برای ساختمان ساخته شود.

مواردی که در طراحی اصولی نما اهمیت دارد:

نورپردازی نما

نورپردازی باعث میشود نمای ساختمان در شب مانند روز تاثیر گذار باشد. از این رو طراحی نورپردازی به اندازه طراحی خود نما حائز اهمیت است. نورپردازی نباید خیلی خیره کننده باشد. در نگاه اول باید نما به چشم بیاید و بعد نورپردازی جلب توجه کند.

 

نورپردازی نما
نورپردازی نما

پویایی در طراحی نما

با تغییر ابعاد بازشوها و ترکیب متریال های مختلف و استفاده از المان های افقی و عمودی میتوان نمای پویایی ایجاد کرد. نمای ساختمان پویا و سیال در نگاه بیننده جذاب تر و از لحاظ بصری با ارزش است.

Dynamics in facade design
Dynamics in facade design

خوانایی نما

سادگی و خوانایی نما برای ساختمان های چند طبقه و بلند مرتبه از اصول طراحی نما است و باید در طراحی از ایجاد تنوع بیش از اندازه جلوگیری شود. استفاده از مصالح تک رنگ با بافت های شبیه به هم میتواند در ایجاد خوانایی مثمر ثمر باشد .استفاده از المان های برجسته افقی و عمودی باعث کاهش این یکنواختی میشود.

 

 

سازگاری نما با اقلیم

توجه به شرایط آب و هوایی منطقه از مهمترین اصولی است که باید در طراحی معماری ساختمان به آن توجه شود. نما به عنوان بدنه ساختمان، وظیفه محافظت از ساختمان و مهیا کردن آسایش ساکنین را بر عهده دارد. پس باید در شرایط متغیر جوی، از سازه در برابر تنش های آب و هوایی محافظت نماید.

طراحی اقلیمی
طراحی اقلیمی

سازگاری نما با سازه

اولین نکته در ایستایی یک نما ،اتصال اصولی آن به سازه ساختمان است. فرایند طراحی نما یک حرکت رفت و برگشتی از پلان به سازه است . بدنه نما با در نظر گرفتن اینکه از چه مصالحی استفاده میشود، باید اتصالات محکمی با سازه اصلی داشته باشد. بنابراین باید تمام جزئیات طراحی نما با نقشه سازه منطبق باشد.

از مشخصه های یک ساختمان استاندارد، اتصالات یکپارچه بدنه ساختمان با ساختار و سقف میباشد.

انواع طراحی نما ی ساختمان:

مواردی که ذکر شد در طراحی نماهای مجمتع های مسکونی، اداری و تجاری باید مورد توجه قرار گیرد. اما خود ساختمان ها با توجه به کاربری آنها طراحی های نمای ویژه ای می طلبد که به ذکر آنها خواهیم پرداخت.

طراحی نمای شهری:در نماهای شهری باید به نوع ساختمان توجه شود و برای طراحی هوشمندانه اقدام نمود. مثلا در ساختمان های بلند مرتبه یا آسمان خراش ها نمی توان از نمای کلاسیک استفاده نمود.

طراحی نمای ویلا و ساختمانهای ویلایی:به علت وجود ویلا ها در مکان هایی با شرایط اقلیمی متفاوت باید به طراحی نمای ساختمان در این گونه از مناطق دیدی ویژه داشت.

هر معمار در طراحی نمای ساختمان ویلایی از سبکی که می‌پسندد استفاده می‌کند. اما نکته مهم این است که نظر کارفرما و مالک نیز تعیین‌کننده است.

به همین دلیل در سراسر دنیا وقتی کارفرمای خوش‌سلیقه در کنار معماران حرفه‌ای قرار می‌گیرد، یک اثر ماندگار ایجاد می‌شود. توجه داشته باشید که انتخاب سبک طراحی نما ویلا یک امر سلیقه‌ای است و هر فرد سلیقه‌ ویژه‌ خودش را دارد.

نمای ویلا باید زیبا، متمایز، مقاوم، هماهنگ با کل بنا، و متناسب با بودجه کارفرما باشد. توجه به معیارهای زیبایی شناسی نه تنها هزینه ای بر پروژه تحمیل نمی کند بلکه از ساخت یک سازه نازیبا جلوگیری میکند.استفاده از سبک های کلاسیک، مدرن و سنتی ایرانی میتواند یکی از معیارهای طراحی نما باشد

در طراحی نمای ویلا یا طراحی نمای ساختمان یک طبقه  از ترکیب دو یا چند رنگ ، طرح و مصالح مختلف استفاده می شود. نمای بیرونی ساختمان های ویلایی می تواند سبک طراحی داخلی خانه را نشان دهد

طراحی نمای ساختمان 3 تا 5 طبقه:در طراحی نمای ساختمان های 3 طبقه ، 4 طبقه و بالاتر باید به جنبه های زیبایی شناختی در کنار نمای قابل رویت از سطح خیابان توجه شود.

نمای ساختمان های آپارتمانی می تواند تلفیقی از سبک های متفاوت با استفاده از متریال هایی مانند سنگ ، گرانیت ، آجر ، سیمان ، کامپوزیت و ترموود باشد. در طراحی نمای آپارتمان ها باید به همگونی نما با بافت منطقه و همچنین بودجه کارفرما توجه گردد

طراحی نمای برج:به علت بلند مرتبه بودن این گونه از ساختمان ها باید در طراحی نما آنها ایده هایی بکر و تازه داشت تا در طولانی مدت چشم را خسته نکند . از طرفی نمای برج نباید باعث آلودگی بصری در شهرنشود.

 

 

 

مواد و مصالح مورد استفاده در نما ی ساختمان:

نوع مصالح به کار رفته و سبک نمای ساختمان نشان دهنده کاربری و هویت ساختمان است.در پروسه طراحی نما و انتخاب سبک و متریال باید سازه و کاربری ساختمان در نظر گرفته شود.

دوام و حفظ زیبایی مصالح در درجه اول و وزنی که هر کدام به نمای ساختمان میدهند در درجه دوم از عوامل تاثیر گذار در انتخاب نوع مصالح نما محسوب می شوند.

استفاده از مصالح سبکی مانند ورق آلومینیوم ، چوب، اچ پی ال و همچنین سرامیک پرسلانی ، سنگ های صنعتی و فایبرسمنت ، در کدام وزن های متفاوتی به نمای ساختمان می دهند.

امروزه تکنولوژی جدیدمصالح نوینی از قبیل ترموود ، کامپوزیت، سوییس پرل یا گاما استون را در اختیار طراحان و سازندگان قرار داده است .

نمای کرتین وال شیشه ای یا گلس ویو نیز که خود خاصیت سازه ای دارد سازگاری مناسبی با سازه نمای ساختمان دارد.

قطعا در طراحی نمای یک ساختمان تنوع رنگ و تنوع بافت از اهمیت زیادی برخودار است.

نمای سرامیک:

یکی از مصالح پر کاربرد در طراحی نما سرامیک میباشد.که سرامیک ها به دو دسته سنتی و مدرن تقسیم بندی میشوند.سرامیک های نما  از لحاظ ضخامت و شکل نیز از تنوع بالایی برخوردار هستند.

سرامیک نما نسبت به سنگ و سیمان بهداشتی تر میباشد ،عایق رطوبت هستند و در برابر تغییرات ناگهانی دما هم مقاومت مناسبی دارند.

نما سرامیک

 

نمای سرامیک خشک
نمای سرامیک خشک

نمای فایبر سمنت:

فایبر سمنت صفحات پیش سخته سیمانی هستند که خواص مکانیکی آنها با استفاده از سیلیس و الیاف سلولزی بهبود یافته است.سیستم ها ی فایبر سمنت به سیستم های مقاوم در برابر عوامل جوی معروف هستد.

View of fiber cement
View of fiber cement

از مزایای فایبر سمنت به وزن سبک،ابعاد بزرگ،مقاومت در برابر آتش ،اشعه نور خورشید ،جنس سخت و پر مقاومت و تنوع رنگ و از معایب آن میتوان به محدودیت استفاده فقط برای سطوح صاف،ضرورت وجود درز اجرایی و قیمت نسبتا بالا  اشاره کرد.

نمای HPL :

اج پی ال یک پانل تزئینی است که در ابعاد و ضخامتهای متنوع تولید میشود.این پانل از لایه های متعدد کاغذ کرافت تشکیل شده است.لایه های کاغذ کرافت و روکش رویین سطح پانل هنگام تولید به رزینهای ترموست آغشته شده و تحت دما و فشار بالا به یک ورق متراکم با ساختاری یکپارجه تبدیل میگردد.

 

نمای HPL
نمای HPL

استفاده از نمای اچ پی ال یک طراحی خاص و حرفه ای مطلبد و به دلیل ظاهر خاصی که به نما میدهد آن را شیک ،صنعتی و مدرن میسازد.علاوه بر ساختمانهای مسکونی برای استفاده در  نمای ساختمانهای اداری و تجاری نیز مناسب میباشد.

نمای مس :

مس در معماری و صنایع ساختمانی کاربرد فروانی دارد.از گذشته های دور از مس به عنوان یک پوشش مقاوم برای بام ساختمانها استفاده شده است.امروزه در بیشتر خانه ها و ساختمانهای عمومی  و تجاری از مس برای مقاوم سازی در برابر باران و رطوبت استفاده میشود.علاوه بر مقاومت از جذابیت این فلز هو در زیبایی سازی اسختمان استفاده میشود.علاوه بر این مس و برنج که نوعی آلیاژ مس است ،در ساختن لوله ها و شیرهای آب ،دستگیره ها و وسایل منزل کاربرد زیادی دارد.زیرا علاوه بر اینکه نمیسوزد و به راحتی خراب نمیشود ،در جلوگیری از انتقال میکروب و بیماری هم بسیار مفید است.

Copper view:
Copper view:

ساختمان ها دومین مصرف کننده عمده مس پس از الکترونیک میباشند .در ساختن سد ها و پلها از این فلز برای استحکام بیشتر بهره گرفته میشود.

نمای آلومینیوم:

آلومنیوم فلزی نرم و سبک ،اما قوی است،با ظاهری نقره ای -خاکستری مات و لایه نازک اکسایش که در اثر برخ.رد با هوا در سطح آن تشکیل میشود،از زنگ خوردگی بیشتر جلوگیری میکند.وزن آلومینیوم تقریبا یک سوم فولاد یا مس میباشد.چکش خوار ،انعطاف پذیر و به راحتی خم میشود.همچنین بسیار با دوام و مقاوم در برابر زنگ زدگی است.به علاوه ،این عنصر غیر مغناطیسی ،بدون جرقهفدومین فلز چکش خوار و ششمین فلز انعطلاف پذیز است.

آلومینیوم به دلیل خواص ویژه ای که دارد توانسته است طی 50 سال اخیر پیشرفت چشم گیری را در صنایع ساختمانی پیدا کند .چنانچه میزان مصرف آن از سال 1960 تا به حال روند صعودی داشته است.امروزه حدود 35 درصد از آلومینیوم تولیدی دنیا در صنایع ساختمانی مصرف میشود.آلومینیوم به اشکال مختلف در ساختمان به کار میرود.آلومینیوم اکسترود شده،نورد شده و ریخته گری برای ساخت در و پنجره،سقف،کف کاذب،نما ،یراق آلات ،پرده دیواری،سیستم های حرارتی و تهویه ای ،پرده و حفاظ،سایبان و پارتیشن ها و پانل ها،ساختمانهای پیش ساخته ،خانه های سبز و داربست ها استفاده میشود.مهم ترین دلیل که باعث شده ه با این وسعت و به این اندازه در صنایع ساختمانی به کار رود ،سبکی  و وزن کم تجهیزات آلومینیومی است که فاکتور بسیار مهمی در کاربردهای مهندسی ساختمان محسوب میشود.آلومینیوم فلزی است با وزنی حدود یک سوم وزن فولاد،این سبک وزنی و همچنین قابلیت شکل پذیری بالا،آلومینیوم را فلزی مناسب جهت در و پنجره تبدیل نموده است.

موارد آلومینیومی طول عمر بالایی داشته و نیاز به تعمیر و نگهداری ندارد و موجب میشود خطرات ناشی از زلزله به حداقل برسد ،و آلو مینیوم در زمره موارد غیر مشتعل میباشد.

نمای استرچ متال:

اکسپندد متال یا استرچ متال به صفحات فلزی (آهن ،آلومینیوم،استیل ،برنج و مس )گفته میشود که در ضمن طی نمودن فرآیند تولید با روش ویژهای تحت برش و سپس کشش قرار میگیرند.

شبکه های توری کششی بر خلاف انواع توری سیمی مفتولی که به هم بافته میشوند،یک پارچه بوده  و از استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند.پانل های استرچ کتال با ضخامتهای مختلف دررنگ های سفلرشی و با قطر چشمه های متنوع به صورت آماده برای نصب به کارگاه های ساختمانی ارسال میگردد.

نمای استرچ متال
نمای استرچ متال

از مزایای این پانل ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

صرفه اقتصادی،وزن کم،تبادل راحت هوا،نور،دما و صوت ،ویژگی جدا کنندگی،جذابیتهای عملکردی،الگوهای دلخواه،مسطح  و یا سه بعدی بودن ،ابعاد دلخواه،رنگ دلخواه،امکان ضد حریق بودن،محافظ ایمنی،ضد صوت بودن

نمای مونولیت:

نمای مونولیت ترکیبی از ذرات مرمر، گرانیت، کوارتز و رنگ‌های طبیعی است که روان کننده‌ها و مواد ضد اشعه UV نیز به این ترکیب اضافه می‌شود.

با توجه به اینکه سعی بر سبک‌سازی ساختمان‌ها است نمای مونولیت به دلیل اینکه وزن کمی دارد می‌تواند متریال مناسبی برای نمای ساختمان باشد.

در پروژه های انبوه که به صورت مجتمع ساخته شده اند،بزرگترین مشکل در اواخر پروژه مربوط به نمای پروژه ها میباشد.

در واقع استفاده از نماهای آجری و سنگی کاملن وقت گیر بوده به همین دلیل سرعت اجرای بالای مونولیت این مشکل را حل کرده و از لحاظ صرفه جویی در زمان و هزینه بسیار مناسب میباشد.

 

نمای مونولیت
نمای مونولیت

 از ویژگی های نمای مونولیت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

عمر طولانی،انغطاف پذیر بودن نسبت به سایر متریال ها،قابلیت شستشوی آسان،مقاوم در برابر یخ زدگی،عدم امکان ریزش و پوسته شدن و ترک خوردن،درخشندگی رنگ به دلیل استفاده از رنگ های طبیعی،خشک شدن و آماده شدن سریع سطح،سرعت اجرای کار،مناسب جهت استفاده در فضاهای داخلی و خارجی و بر روی کلیه سزوح صاف،امکان اجرای نما با رنگهای کتنوع و ایجاد ترکیب رنگ متفاوت با طرح های متنوع.

نماهای کامپوزیت

ورق کامپوزیت آلومینیوم از سال 1969 د رآلملن ابداع  گردید. و استقبال و استعمال بی از حد این محصول در نما نشان دهنده کیفیت مناسب و عدم وجود هر گونه محدودیت در طراحی و اجرای این مصالح است.

از بزرگترین کشور های مصرف کننده این ماده میتوان به کشور های چون چین،روسیه و امارات متحده عربی اشاره کرد.

ورق کامپوزیت آلومینیوم متشکل از سه لایه شامل دو لایه ورق از جنس آلومینیوم به ضخامت 3تا 0.5میلیمتر و یک لایه پلی اتیلنی به ضخامت 3 الی 5 میلیمتر میباشد لایه خارجی دارای یک پوشش  آستراپوکسی رزین و یک لایه  PVDF جهت تثبیت رنگ است.روی سطح ورق کامپوزیت آلومینیوم با یک فیلم محافظت میشود.

انواع آلومینیوم کامپوزیت برحسب پوش :

پلی استر،پوشش محافظ PVDF،پوشش Nano-PDF

 

نمای کامپوزیت
نماهای کامپوزیت

 

 

از مزایای این ورقها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

سبکی وزن،ابعاد بزرگ،انعطاف پذیری و شکل پذیری زیاد و انحنا پذیری،سطوح بدون موج،تنوع رنگ،دوام زیاد و عمر طولانی،سهولت ساخت و نصب،قیمت مناسب،سرعت بالای ساخت و نصب،ایمن و غیر قابل شکست،مقوامن در مقابل نور خورشید و عوامل جوی مخرب

 

 

نماهای شیشه ای

طراحی نمای شیشه ای طرفداران خاص خود را دارد. شیشه ها جزء موارد جدا نشدنی از ساختمان محسوب می شوند ظهور شیشه های رفلکسی و استفاده آن در ساختمانها امکان استفاده حداکثر از روشنایی را بوجود می آورد.

نمای آجری

آجر یکی از مصالحی است که در هر گوشه از معماری سنتی ما دیده می شودو از دیر باز مورد استفاده بوده است و امروزه نیز با توجه به مزایای بیشمار آن تا کنون از این متریال در اجرای نماهای ساختمانی استفاده میشود .

آجر نما در کوره های آجرپزی تولید می شوند. این کوره ها ، مدل های مختلفی دارند و در واقع آجر به صورت سنتی در کوره های آجرپزی تولید می شود.

متریال آجر دارای ضریب انتقال حرارتی پایین است و در نتیجه از اتلاف انرژی جلوگیری میکند.برای نماهای آجری از سیستم نمای خشک استفاده میشود در این روش برای اتصال آجرها به یکدیگر از ملات استفاده نمیشود.برای اتصال آجر در این روش از تجهیزات فلزی ماانند ریل استفاده میشود.

چیدمان مختلف آجر

 

نمای آجری
نمای آجری

نمونه نمای آجری

 

نمای بتن اکسپوز ساختمان

بتن اکسپوز به بتنی گفته می شود که سطح نمایان نهایی کار صاف و صیقلی باشد و بر روی سطح بتنی پوششی دیگری اجرا نخواهد شد.

نمای بتن اکسپوز
نمای بتن اکسپوز

بنابراین ، کیفیت ظاهری و سطح بتن در سازه های عمومی و بنا های معماری نقش زیادی دارد. ساخت قطعات بتنی مسلح با طرح و اندازه مورد نظر در کارخانه به صورت پیش ساخته انجام میگیرد. امروزه در نماهای مدرن استفاده از پنل های بتنی پیش ساخته در طرح های متنوع ،کاربرد بسیاری دارد و در میان معماران سبک مدرن طرفداران بیشماری بدست آورده است.

نماهای ترکیبی ساختمان
نماهای ترکیبی ساختمان

نماهای ترکیبی تلفیقی از چند نوع از مصالح مختلف هستند. در این سبک نما می توان از آجر، سنگ ، گرانیت، چوب، کامپوزیت ، بتن اکسپوز و سایر مصالح ساختمانی استفاده کرد.

 

 

نماهای بایرامیکس

بایرامیکس نوعی از ملات تزیینی است که در نمای ساختمان های ویلایی استفاده فراوانی دارد .

بر خلاف سایر نماها که از سنگ طبیعی تولید می شود بایرامیکس ملاتی از سنگ های گرانیتی و رزین های طبیعی و مصنوعی است.

 

نماهای بایرامیکس
نماهای بایرامیکس

ملات بایرامیکس نوعی از پوشاننده هست که برای نماهای خارجی و داخلی استفاده می شو. این ماده بر روی انواع مصالح مثل شیشه رنگ چوب سیمان و … قابل اجراست و پس از خشک شدن شبیه به سنگهای تزیینی میشود.

نمای کرتین وال

کرتین وال در اصطلاح به معنی دیوار پرده ای شفاف است و نوعی سیستم پوششی نمای ساختمان که به شدت باعث کاهش بار جداره های وارد به سازه میشود .

نمای کرتین وال به جز وزن خود هیچ بار دیگری را تحمل نمیکند و به دلیل ساختار خاص سازه ای مقاوم در برابر نفوذ آب و هوا،تبادل حرارت و برودت،نوسانات ناشی از فشار باد ،نیروی زمین لرزه و تکانه های آنی ساختمان است.

در واقع نمای کرتین وال بهترین نمای شیشه ای به لحاظ مسائل سازه در ارتفاع محسوب میشود.

مورد دیگری که درباره ی نمای کرتین وال میبایستی ذکر آن شود که استراکچر آلومینیومی لامل کرتین وال قابلیت نصب متریال های دیگر پوششی از قبیل ورق آلومینیوم کامپوزیت و سرامیک و …. را نیز دارد .کرتین وال ها معمولا از جنس آلومینیوم اکسترود شده به صورت فریم قالب بوده که داخل این قاب ها،شیشه قرار میگرد.در گذشته کرتین وال ها از جنس بودند اما امروزه اکثرا آلومینیومی هستند . مزیت ستفاده از شیشه در بین قالب های فلزی علاوه بر زبایی ،تامین نور به هنگام روز است .

انواع سیستم نمای کرتین وال: سیستم متصل،سیستم یونیتایز

Curtain wall
Curtain wall

نمونه

نمای GFRC

GFRC  بتن مسلح شده با الیاف شیشه است کع بع دلیل فیبرهای شیشه،خواص کششی و مقاومت بالایی را در عین سبک بودن دارا میباشد.جهت استفاده از استفاده از این مصالح در نمای ساختمانها،به یک شبکه فولادی زیر سازی نیاز است تا علاوه بر بالا بردن استحکام GFRC در هنکام بالا بردن و نصب،امکان ایجاد اتصالات مناسب را با سازه اصلی نما فراهم کند.

مصالح GFRC  محصولاتی ایمن هستند که مقاومت شیمیایی خوبی دارند و دچار پوسیدگی نمیشوند.GFRC  از مواد معدنی ساخته شده است،نمیسوزد و تولید گازه های گلخانه ای آن قابل اغماض است.

مقاومت عالی و یکپارچگی در برابر آتش از جمله ویژگی های این مصالح است.با این حال،با توجه به عمق کم و نازک پانل،برای عایق کردن مناسب آن به مواد دیگری نیز نیاز است.GFRC به طور معمول سطح مقطع نسبتا نازک با ضخامت حدود 10 میلیمتر تا 15 میلیمتر دارد.این ضخامت باعث وزن کم اعضا شده که باعث صرفه جویی در حمل و نقل ،ذخیره سازی ،جابجایی ،نصب و راه اندازی در مقایسه با محصولات بتنی متداول میشود.

 GFRC facade

GFRC facade

نمونه طرح ها و رنگ های نماهای GFRC

نماهای چوبی

از سالهای بسیار دور بشر به این مطلب پی برده بود که سوزاندن و نیم سوز کردن چوب مقاومت آن را در مقابل بسیاری از عوامل جوی در محیط های بیرونی افزایش چشمگیر میدهد و در این راستا تحقیقات بسیار گسترده در کشورهای مختلف در این زمینه آغاز شد.کشور فنلاند با به بکارگیری روش های مهندسی و فرآوری پس از سال ها تحقیقات و آزمایش عمر و دوام چوب ها را افزایش داد و با اصلاح حرارتی چوب ،به روش ترمو چوب دست یافت.

 

نماهای چوبی
نماهای چوبی

پروسه اصلاح حرارتی چوب:

مرحله اول:افزایش دما                                                               مرحله دوم :اصلاح حرارتی

مرحله سوم:خنک سازی و باسازی                                                مرحله چهارم :برش دادن

روش نصب چوب ترمو برای نما سازی:

چوب های ترمو در ابعاد مختلف بر روی سازه های فلزی یا چوبی با استفاده متریال هایی ماندد پیچیا میخ های ضد زنگ نصب میشوند و هنگام به نکات زیر باید توجه کرد:

فاصله از مصالح دیگر در اطراف ترموچوب ضروری است.گردش هوا باید وجود داشته باشد.همچنین نصب زیر سازی رعایت فاصله 60 تا 80 سانتی متری برای ساپورت های نمای ساختمان ضروری است.

انواع ترموچوب:

نرم چوب(soft wood)   و سخت چوب (hard wood

 

سبک های طراحی نما

طراحی نمای رومی

نمای رومی ساختمان ها به دلیل طراحی منحصر بفرد خود بروی هر رهگذری تاثیر می گذارد که البته این مورد خود انتقادهای بسیاری را روانه اینگونه ساختمان ها کرده است و استفاده از معماری متناسب با فرهنگ ایران زمین را رواتر می داند.

 

هشت گوش-نمای کلاسیک
هشت گوش-نمای کلاسیک

اما واقعیت این است که سبک معماری رومی در نمای کلاسیک ساختمان در واقع فقط مخصوص به روم باستان نمی شود بلکه سیر عظیمی از تاریخ معماری را در بر می گیرد که شامل ایران  باستان نیز می شود.

 کتیبه های تخت جمشید و سر ستون های زیبای آنها دقیقا در طراح های رومی وجود دارد و به کرات از آنها استفاده می شود. در واقع این روزها نمای رومی ساختمان به دلایل متعددی مورد توجه قرار می گیرند.

 دلیل اول گسترده شدن استفاده از سنگ تراورتن و کشف معادن متعدد آن است. تنوع در بازهای قیمتی سبب شده ساختمان های سنگی که عمدتا بر اساس سبکهای دوران باستان طراحی می شوند دوباره مد شده و بسیاری از افراد از این طرح ها استفاده کنند. دلیل دیگر افزایش نمای کلاسیک مربوط به جزئیات نمای کلاسیک رومی ساختمان هاست که نسبت به معماری اسلامی و ایرانی پیچیدگی ها کمتری دارند و البته بروز نشدن معماری اسلامی مخصوصا در دو قران اخیر باعث افزایش استفاده از نماهای رومی شده است.

رواج و محبوبیت بی سابقه این نوع نما نیاز به آسیب شناسی خاص خود دارد. شاید یکی از عمده دلایل آن را بتوان عدم وجود سبک خاصی در معماری حال حاضر کشورمان در طراحی نما دانست که نتوانسته رضایت مشتریان را جلب کند. این شیوه نماسازی در نبود سبک زیبا، شاخص و قابل قبول طراحی نما اکنون بخش قابل ملاحظدای از طراحی نماهای کشور را به خود اختصاص داده است.

طراحی نمای مدرن

معماری مدرن نام جنبشی در معماری است که در اوایل قرن بیستم شکل گرفت. نگرش معماران این جنبش بر سادگی، عملکردگرایی و کناره گیری از سنت و مفاهیم تاریخی درطراحی معماری و حرکت به سوی سبکی جهانی و بین الملل به دور از گرایشات بومی فرهنگی و تاریخی می باشد. پیشگامان معماری مدرن همواره تأکید می کردند که معماری امروز نمی تواند با فرم های گذشته به کار رود. در این خصوص می توان به این گفته میس وندروهه از معماران بنام این جنبش اشاره کرد: نه دیروز، نه فردا، بلکه فرم را تنها در همین امروز می توان معین ساخت. همچنین لوکوربوزیه از پیشگامان این جنبش گفته است: “عصر مهمی آغاز شده است روحيه جدیدی به وجود آمده … سنت ها و رسوم باعث سرکوب معماری شده اند. سبکها دروغ اند… عصر متعلق به ما و سبک متعلق به آن، روز به روز معین می شوند.”

عملکرد و فرم در معماری مدرن

همانطور که گفته شد، یکی از اصول معماری مدرن، عملکردگرایی است. مهم ترین شعار معماری مدرن این گفته لوکوربوزیه میباشد که: “فرم تابع عملکرد است.” مدرسه باهاوس از مهمترین مراکز ترویج معماری مدرن بود. نوشتن این شعار بر سر در این مدرسه نشانه اهمیت عملکردگرایی و توجه به رابطه عملکرد و فرم بود. معماران مدرن معتقد بودند که زیبایی هواپیما در پرواز، لوکوموتیو در حرکت بر روی ریل و دستگیره درب در باز کردن درب است.

این نوع نگاه باعث شکل گیری فضاهای تک عملکردی،یکنواخت و غیرقابل تغییر می گردد. فضاهایی که امروز تحت عناوینی چون اتاق غذاخوری، اتاق خواب،اتاق کار و … در ساختمانها دیده می شود نتیجه معماری مدرن و تفکر عملکردگرایی آن می باشد آنچه مسلم است این است که نگاه تک بعدی به معماری و فضا نمی تواند پاسخ گوی نیازهای پیچیده انسان در دنیای امروز باشد.

طراحی نمای مدرن از قوانین معماری مدرن پیروی می کند. بر خلاف طراحی نمای کلاسیک در نمای مدرن ساختمان تزئینات حذف شده و عناصر به کار رفته شکل ساده تری دارند. نمای مدرن بر اساس آخرین پیشرفت ها که با متریال های به روز و متنوعی انجام میگیرد جای خود را در طراحی نما باز کرده است. استفاده از انواع مصالح ساختمانی که علاوه بر زیبایی به ساختمان شما هویت میبخشد.

مصالحی چون شیشه، کامپوزیت و فلز با سبکی نوین و طراحی زیبا و همچنین استفاده از نورپردازی با جدیدترین روش ها و رنگ بندی های متنوع که به ساختمان جلوه ای پر شکوه خواهد داد.

همچنین هزینه طراحی نمای مدرن بسته به متریال اولیه استفاده شده می تواند پایین تر از سبک های دیگر باشد.

طراحی مینیمال نما

بک ساده گرایی یا مینیمالیسم نوعی دیگر از طراحی نماست که موارد آن در ایران چندان نیست. دراین نوع طراحی همانطور که از نامش نیز پیداست اصل در سادگی، نفی هرگونه تزئینات زاید، کاربردساده و صریح فرم ها و استفاده از تعداد محدودی از مصالح است.در این سبک مصالح به کار رفته معمولا یک یا دو مصالح بوده و بسیار به ندرت تعداد مصالح بیشتر از دو نوع می شود. در ایران تعداد کمی از این نوع نماها طراحی و ساخته شده است و انتظار می رود در آینده تعداد اینگونه نماها بیشتر شده و از تعداد نماهای با مصالح متعدد و فرم های شکسته کاسته شود.

این نوع نما دارای ویژگی های معماری مدرن بوده و اصول طراحی آنها از قوانین معماری مدرن تبعیت می کند. تفاوت اساسی چنین نماهایی با نماهای کلاسیک حذف تزئینات وساده تر شدن عناصر نماست. مصالح بکار رفته نیز بر خلاف نمای کلاسیک معمولا بیش ازیک مصالح است.این نوع سبک که بر اساس سادگی در طراحی و نفی هر گونه تزئینات زائد است در ایران طرفداران زیادی ندارد. در این نوع طراحی نما از تعداد محدودی متریال استفاده شده و کاربرد ساده و صریح فرم ها اصل طراحی است.

 

                                                 تصویر  طراحی نمای مینیمال

 

 طراحی نمای نئو کلاسیک

: معماری نئوکلاسیک همچون معماران پست مدرن به گذشته توجه دارند، ولی اختلاف عمده بین این دو دیدگاه نسبت به تاریخ وجود دارد معماری پست مدرن در پی هویت انسان است وتاریخ هر قوم و ملتی از نظر آنها به عنوان بخشی از هویت آن ملت تلقی می شود.

لذا معماری پست مدرن، تاریخ فرهنگی و کالبدی و هم چنین دستور زبان معماری هر قومی را در معماری خود در هر منطقه نمایش میدهد.

 

 

 

 

تصویر ۱۵: طراحی نما نئوکلاسیک کالبدی

اما این نمایش به صورت تقلید از موارد فوق نیست، بلکه آنچه که به هویت یک ملت مربوط است در ساختمان های پست مدرن به روز در می آید و بر اساس شرایط زمانی و مکانی به صورت جدید امروزی شده ظاهر می شود.

لذا معماران پست مدرن در تغییر دادن تناسبات، رنگها و عملکردهای نمادهای تاریخی به خود تردید راه نمی دهند.

 

 

 

تصویر ۱۶: صومعه سنت پال

 

اگر بخواهیم نئوکلاسیک را در یک جمله سبک تعریف کنیم می توان عنوان کرد: نئوکلاسیک،پوسته ای کلاسیک بر روی امکانات مدرن است.

کوینلن ترى سؤال می کند که چرا مصالح قدیمی صدها سال عمر می کنند، ولی مصالح جدید چنین نیستند و یا چرا ساختمان های قدیمی دلپذیر هستند ولی ساختمان های جدید این طور نمی باشند.

ما در جامعهای مصرف گرا زندگی می کنیم که از منابع زمینی استفاده کرده و ضایعات را بر جای می گذاریم.

شیوه های ساختمان های سنتی از نظر زیست اقلیمی صحیح تر می باشند. به این دلیل که به جای مصالح مصنوعی، از متریال طبیعی استفاده شده که با روح و روان انسان سازگارتر می باشد.

معماران این سبک معماری کلاسیک را یک معماری لایزل و بی زمان می دانند. اصول این معماری همانند نظم، تناسب، تقارن، هماهنگی و کمال که در زمان یونان باستان برای خانه خدایان طراحی شده بود اصولی جاودانه است.

خدایان یونان باستان، خدایانی بودند انسان گون در حد نهایت زیبایی ،کمال و جاودانگی . لذا خانه آنها نیز می بایست دارای همین خوصیات می بود. بدین لحاظ معماری کلاسیک نیز باید یک معماری بدون نقص و ایراد باشد.

طراحی نمای دیکانستراکشن

دیکانستراکشن در فارسی به ساختار زدایی، شالوده شکنی، واسازی، بنیان فکنی، ساختارشکنی و بنیان فکنی ترجمه شده

است. شاید این کثرت اسامی به دلیل آن باشد که دیکانستراکشن یک نگرش چند وجهی و چند معنایی به دال ومدلول و هرنوع متنی دارد. و شاید هم به دلیل آن است که هنوز ابهامات و سؤالات زیادی در مورد دیکانستراکشن در کشور ما وجود دارد. از آنجایی که مبانی دیکانستراکشن مستقیما از فلسفه دیکانستراکشن استخراج شده و به لحاظ آشنایی نسبتأ اندک معماران با فلسفه این مکتب، برای استنباط معماری دیکانستراکشن، ابتدا لازم است فلسفه و زمینه های نظری این تفکر تبیین شود. از معماران به نام این سبک می توان به دنیل لیبسکیند، پیتر آیزنمن، زاها حدید، فرانک گهری و … اشاره کرد.

 

 

موزه کنار دریا زاها حدید
موزه کنار دریا زاها حدید

 

 

یکی از سبک های خارق العاده در معماری قرن بیستم که ابتدا در اواخر سالهای ۱۹۸۰ در لس آنجلس، کالیفرنیا و اروپا به عرصه ی ظهور رسید سبک معماری دیکانتسراکشن است.

هنر آوانگارد پست مدرنیستی که از طریق طراحی رایانه ای در صنعت هوا فضا خلق شد؛ در تضاد با هندسه ی منطقی و منظم معماری کلاسیک است.

در این سبک رویکردهای غیر خطی در طراحی ترجیح داده شده و سازه ی نمای بیرونی کاملا تحریف شده است، یکی از پروژه های معروف و دیدنی معماری قرن بیستم سبک معماری دیکانستراکشن توسط فرانک گری طراحی شده است.

از آن جمله اند سایر معماران در این سبک، دانیل لیبسکیند، کولهاوس، برنارد چومی. برخی آثار مشهور سبک دیکانستراکشن عبارت است از ساختمان ملی هلند (پراگ)، موزه گوگنهایم بیلبائو، پروژه تجربه ی موسیقی (سیاتل)، کتابخانه مرکزی سیاتل. مشخصه های دیکانستراکشتن شامل تکه تکه شدن سطوح، اشکال غیرخطی و تحریف شده ای است که به نظر می رسد عناصر تشکیل دهنده به طور عمدی در تضاد در یکدیگرند و مخالف با عقاید سنتی هماهنگی و تداوم هستند.

معماری ارگانیک

فرانک لوید رایت یکی از مهم ترین معماران سبک ارگانیک است و از ویژگی های شاخص سبک معماری ارگانیک این است که ساختمان بایستی بخشی از ماهیت سایت را در خود داشته باشد و از چشم انداز طبیعی پیرامون برخاسته باشد.

 

 

 

 

 نمونه معماری ارگانیک

در سبک اورگانیک مصالح به سادگی به روشی استفاده شده اند که ویژگی ذاتی آن ها از جمله  رنگ و بافت حفظ و تقویت شده است. هیج مصالحی نسبت به دیگری برتری ندارد و فرم ساختمان بایستی بیانگر ماهیت مصالح کاربردی باشد. در سبک معماری ارگانیک تنها تعداد معدودی از مصالح در فضای بیرونی و درونی استفاده شده است. فضای داخلی سبک ارگانیک تعیین کننده فرم نمای بیرونی است. فضای داخلی به صورت جعبه هایی که اتاق نامیده شده نیستند بلکه فضایی است که بایستی آزادانه از یک حوزه ی داخلی به حوزه ی داخلی دیگر در حرکت باشد. اتاق های تنها مستطیل های ساده ای نیستند بلکه به صورت عمودی و افقی شکسته شده اند.

سبک معماری بین الملل

اکسپرسیونیست، سبک معماری آرت دکو، سبک بین المللی و غیره از مشخصه های معماری مدرن در قرن بیستم است که معماران و طراحان به جای دنباله روی از سبک های گذشته روش هایی را برای ایجاد یک سبک جدید مطابق با دوران خود تجربه کردند. معمار مدرن در ابتدا با ساده سازی فرم و حذف تزئینات به وجود آمد در دهه ی ۱۹۴۰ تمامی جنبش ها تحت عنوان سبک بین المللی شناخته شدند و مدرنیسم بین الملل که ساده و بی آلایش بود در کارهای معمارانی مثل لوکوربوزیه و مدرسه باهاوس آلمان ظهور کرد. عملکرد گرایی در این سبک اصل است و معماران بایستی ساختمان را بر اساس عملکرد ویژهای که دارد طراحی کنند.

روند فهم سبک یک بنای معماری در گستره ای از تغییرات تاریخی، شکلی، مصالح و جزییات تزیینی نهفته است. هویت بخشی به این مفاهیم و کشف ویژگی های مشترک کلید درک سبک در معماری است. چیدمان دیوارها در معماری چینی بر گرفته شده از طرح مایه ی انرژی مثبت چی در فلسفه فنگ شویی است. چنین مفهومی تنها به معنی تعیین محورها و مکان خانه نیست. بلکه مقیاس درب و پنجره، تقارن، اضلاع چندگانه، نمای جلویی و عقبی است.

 

تصویر خانه فارنزورث به سبک بین الملل

 

 نمای ایرانی اسلامی

در این نوع طراحی نمای ساختمان که بیشتر در ساخت مساجد و اماکن مذهبی کاربرد دارد از مصالحی همچون سنگ و کاشی و آجر استفاده می شود و بیشتر در تزئینات آن از نقوش اسلیمی استفاده میشود. طراحی نمای اسلامی دارای ویژگی منحصر به فرد و المان های مشخصی است که این گونه طراحی ها را شاخص نموده است. از جمله این المان ها: قوس ها ، کاربندی ها ، و مقرنس کاری و کتیبه ها ،ستون ها و گره ها میباشد.

همان گونه که در بالا ذکر شد طراحی نمای ساختمان تنوع بسیاری دارد اما برای این که شما در طراحی نمای ساختمان خود دچار مشکل و پرداخت هزینه های گزاف برطرف نمودن مشکلات نشوید لازم است که این کار را به افراد با تجربه و حرفه ای در این زمینه بسپارید. استفاده از این گونه افراد به شما امکان می دهد که از طراحی زیبا و مشاوره آنها استفاده نموده و از پرداخت هزینه های اضافی توسط شما جلوگیری می شود دفتر معماری استودیو قاف به عنوان یک شرکت طراحی نمای ساختمان با اعتبار و سابقه کار بالا آماده ارایه مشاوره رایگان به کارفرمایان و سازندگان میباشد.

 

 

 

 

 

 

پیشنهادهای گروه معماری هشت گوش برای تصمیم گیری در مورد سبک طراحی نما

کاربری ساختمان در طراحی به سبک مدرن در طراحی بسیار موثر است.

مثلا اگر کاربری  یک ساختمان اداری باشد برای بهتر دیده شدن بیشتر، نمای کامپوزیت را پیشنهاد میکنیم.متریال کامپوزیت این امکان را به شما میدهد که حجمها و سایه اندازی های مناسبی در نما ایجاد کنید که به زیبایی نما کمک زیادی می کند.

 شیشه یا  کرتین وال نیز به دلیل بازتاب و شکست نوری که ایجاد میکند میتواند ویژگی هایی که مهندس طراح در  طراحی نما به آنها توجه کرده است را نمایان کند.

موقعیت مکانی که ساختمان در آن واقع شده نیز در انتخاب سبک طراحی نما تاثیر گذار است.

مثلا  نمایی  که در خیابان اصلی واقع شده با ساختمتنی که در کوچه های فرعی قرار دارد متفاوت خواهد بود. برای ساختمان های اداری مستقر  در خیابان های اصلی نمای مدرن پیشنهاد میشود.

نکته مهم دیگر در طراحی نمای برخی از ساختمان های شاخص ادرای و تجاری توجه به فضای کافی برای نصب و قرار گیری تابلو بر روی نمای ساختمان است.

بنابراین کاربری ساختمان شما تاثیر بسیار زیادی در روند ساخت و طراحی نمای ساختمان مورد نظر دارد.

ضوابطی که از طرف کمیسیون طراحی شهری برای طراحی نما  پیشنهاد میشود:

در طراحی نما کاربری ساختمان(مسکونی، اداری و …) مد نظر قرار گرفته شود. استفاده از کامپوزیت برای نماهای مسکونی مجاز نمی باشد.

در طراحی نما  حداکثر از 2 نوع متریال با رنگ غالب روشن و ملایم (سفید، کرم، شیری) استفاده شود. و همچنین استفاده از رنگ های نامتعارف و تند در نمای ساختمان مجاز نمی باشد.

متریال های استفاده شده در نما از جنس و کیفیت با دوام و مرغوب انتخاب شود.

برای اجرای سنگ ها در نما از اسکوپ استفاده شود و در صورت استفاده از آجر در نما، از بندکشی استفاده شود.

حتی المقدور از شیشه ساده وبرای کاهش آلودگی صوتی از پنجره دوجداره استفاده شود.

استفاده از پنجره یکسره جهت باکس راه پله مجاز نمی باشد است.

قاب پنجره و اجزای نما در صورت همرنگ بودن با نمای اصلی مجاز می باشد.

فضای ورودی ساختمان تعریف شده باشد وحالت دعوت کنندگی داشته باشد و با عقب رفتگی در پلان طراحی شود.

در طراحی نما به تناسب و توازن خطوط ریتم افقی و عمودی غالب توجه شود.